LoopbaanABC

Subsidie voor loopbaanadvies

Afgelopen jaar heeft de regering een subsidie beschikbaar gesteld voor mensen die werkzaam zijn in bepaalde beroepsgroepen. Het doel van de subsidie was om mensen na te laten denken over hun positie op de arbeidsmarkt. Is over 15 jaar hun beroep nog steeds passend, of moeten er nu stappen ondernomen worden zodat er tot de pensioen leeftijd door gewerkt kan worden.

Het mooie is dat de subsidie vanaf 1 januari niet alleen meer voor bepaalde beroepsgroepen geldt, maar voor alle 45 plussers die nu minimaal 12 uur per week werkzaam zijn en willen nadenken over hun loopbaan.

Wat houdt dat in?

Zonder dat je werkgever op de hoogte hoeft te zijn, kun je contact opnemen met loopbaanadviseurs die voldoen aan de eisen van de overheid. Op deze site vind je een goed overzicht van waar je die coaches dan zou kunnen vinden. Vind je dat alsnog te lastig? Dan kun je met mij contact opnemen. Ik doe de trajecten ook, maar kan je eventueel ook door verwijzen.

Vervolgens ga je met de coach van je keuze aan het werk. Het traject bestaat uit gemiddeld 4 gesprekken. De onderwerpen van gesprek zijn:
– De huidige situatie in kaart brengen en de toekomst perspectieven
– Een persoonsprofiel maken – Wat vind je leuk en waar ben je goed in
– Arbeidsmarkt oriëntatie – wat is mijn positie op de arbeidsmarkt en wat moet ik aanpakken als ik iets anders zou willen
– Een persoonlijk ontwikkelingsplan waarin concrete acties voor de komende periode staan. (bijvoorbeeld welke opleiding je kunt volgen en waar je dat zou kunnen doen)

Wat kost dat?

Dat is het mooie van deze regeling. Loopbaanadviseurs kunnen het traject voor jou kosteloos inzetten, omdat zij gebruik kunnen maken van een subsidie van de overheid.

Wow, is dat geen kans? Een loopbaancheck voor als je ouder dan 45 bent. Gratis en zonder dat je werkgever op de hoogte is!

Zitten er dan helemaal geen addertjes onder het gras?
Tja…Omdat het traject gesubsidieerd is, wordt er wel wat informatie richting de overheid van jou verwacht. Als je daar heel principieel tegen bent dan werkt de regeling voor jou niet. Als dat niet zo is, is het een prachtige kans die je met 2 handen zou moeten aangrijpen. En stel het niet te lang uit want zoals dat gaat met subsidies…. als het geld op is, is het op.

45+ loopbaan ontwikkeladvies
Loopbaansubsidie voor 45 plussers, die minstens 12 uur werkzaam zijn, momenteel niet ziek zijn of in een re-organisatie traject zitten.

solliciteren met een chronische ziekteWat zijn je kansen op de arbeidsmarkt als je solliciteert met een chronische ziekte? Wat vertel je wel of niet in een sollicitatie? Hoe vertel je dat je hulpmiddelen nodig hebt op je werk? Solliciteren is een vaardigheid die veel mensen lastig vinden. Het wordt nog lastiger als je moet gaan vertellen dat er arbeidsbeperkingen zijn. Vooral als die “onzichtbaar” zijn.

Wat is een chronische ziekte?

Een chronische ziekte is een ziekte die langer dan 6 weken duurt en waarbij geen zicht is op volledig herstel. In 2016 waren er bij de huisartsen 8,8 miljoen mensen bekend met 1 of meer chronische ziektes. Voor een chronische ziekte hoef je niet continu behandeld te worden en het betekent ook niet dat je al de tijd op bed moet liggen. Een chronische ziekte is ook niet altijd aan de buitenkant zichtbaar. Veel chronische ziektes zijn juist niet zichtbaar. Met een chronische ziekte leer je te leven en je kunt er vaak nog veel mee bereiken. Wel wordt je op onverwachte momenten geconfronteerd met vooroordelen en uitdagingen. Als je moet solliciteren bijvoorbeeld.

Waarom is dit voor werkgevers van belang?

In Nederland is het zo geregeld dat werkgevers veel verantwoordelijkheden moeten nemen als hun werknemers ziek worden. Zo hebben we de wet Poortwachter bijvoorbeeld, die onder andere regelt dat een zieke werknemer niet ontslagen mag worden. Werkgevers zullen bij het aannemen van personeel dit altijd in hun achterhoofd houden. En het zal in de praktijk best voorkomen dat werkgevers mensen met een chronische ziekte daarom niet zullen aannemen. (Ook al mag dat officieel niet en zullen ze het dus ook niet altijd zo benoemen)

Wat zijn je rechten en plichten bij solliciteren met een chronische ziekte?

Voor werkgevers bestaat er een “sollicitatiecode” (via de NVP). Daarin staat o.a. dat een werkgever geen vragen mag stellen over iemands gezondheid. Als jij vindt dat een werkgever zich niet aan die code houdt, dan kan je daar een klacht over indienen, maar het is niet strafbaar,solliciteren met chronische ziekte

Aan de andere kant is er ook een “sollicitantencode”. Daarin staat bijvoorbeeld dat je op tijd komt, je afspraken nakomt en eerlijk bent. Maar betekent “eerlijk zijn” nu ook je hele gezondheidstoestand vertellen?

Het antwoord ligt ergens in het midden en iedere situatie is uniek. Als een werkgever naar je gezondheid vraagt, weet dan dat je niet verplicht bent om te antwoorden, maar het is ook niet verboden om niet te antwoorden. Wel ben je verplicht om het te vertellen dat je bepaalde taken niet kunt uitvoeren of als je bijvoorbeeld extra pauzes moet nemen vanwege je ziekte. Als je besluit om wel te praten over je gezondheid dan zijn er wat praktische tips.

6 praktische tips om te praten over je gezondheid in een sollicitatiegesprek

  1. Het is niet nodig om al in je motivatiebrief over je gezondheid te praten. Sommige mensen willen zo graag eerlijk zijn dat ze dat al in de brief vermelden. In een gesprek kan je beter inspelen op de vragen van de werkgever en uitleggen hoe de vork bij jou in de steel zit. Op papier heb je daar veel minder ruimte voor en is er dus meer ruimte voor een werkgever om (verkeerde) conclusies te treken.
  2. Bespreek in eerste instantie waarom jij geschikt bent voor deze functie. Benoem je kwaliteiten, vaardigheden en toegevoegde waarde voor de functie. Want daar gaat het natuurlijk om.
  3. Gebruik een positieve context: Praat over je gezondheid, in plaats van over je ziekte. Benoem wat je allemaal wel kunt, ipv wat je allemaal niet kunt. Bijvoorbeeld: Ik kan 1 uur achter elkaar achter de computer zitten en dan moet ik even lopen. Dan kan ik een kopje koffie voor collega’s halen, of even kopiëren. Daarna kan ik weer achter de computer.
  4. Je hoeft je ziekte niet te benoemen. Benoem alleen wat de gevolgen zijn. Bijvoorbeeld bij een darmziekte: ik moet rekening houden met wat ik eet en moet wellicht op rare momenten naar het toilet. Maar ik hoef niet thuis te blijven als ik per ongeluk toch iets verkeerds eet. Of: ik kan prima thuiswerken als ik een slechte dag heb.
  5. Als je wel besluit om je ziekte te benoemen is het ook goed. Besef alleen dat mensen vaak een eigen idee hebben bij een diagnose en dus allerlei gevolgen bedenken die voor jou helemaal niet hoeven te gelden. Vergeet dus niet te benoemen wat de gevolgen van de ziekte zijn m.b.t. de werkomstandigheden.
  6. Instrueer je omgeving: Jij bent een expert op het gebied van jouw gezondheid en over wat je wel en niet nodig hebt. Een werkgever niet. Als je dus gebruik kunt maken van subsidies of hulpmiddelen, vertel dit dan aan de werkgever. Bijvoorbeeld een proefplaatsing of een no-Risk polis. Of als je voorzieningen nodig hebt, vertel dan aan de werkgever hoe het werkt.

Tot slot

Ieder mens is uniek – iedere werkgever is uniek – iedere situatie is uniek. Wat voor jou werkt, hoeft voor een ander niet te werken. Om erachter te komen wat voor jou werkt, moet je soms dingen uit proberen. Dat kan ook wel eens betekenen dat je een sollicitatie “verpest”. Of het kan betekenen dat de werkgever niet bij jou past. De laatste tip die ik hierbij kan geven is: Praat erover met je omgeving. Als je het in je omgeving niet kwijt kunt, bespreek het dan eens met een loopbaanadviseur

Lees ook

Verandering in je loopbaan moet je zelf doen, maar het hoeft niet alleen!

Afbeeldingsresultaat voor zelfHet woordje “zelf” is heel belangrijk in het loopbaan ABC. Jij bent verantwoordelijk voor de successen in jouw loopbaan. Vind je je werk niet meer leuk, of wil je een andere wending geven aan je loopbaan? Kan je het niet goed vinden met je manager? Heb je het gevoel dat er meer in

je zit, maar komt het er niet uit? Als je blijft wachten totdat er vanzelf iets gaat veranderen, dan kan dat lang duren. En het niet goed zitten in je werk is een hele grote oorzaak voor stress en burn out.

Maar hoe breng je veranderingen in je loopbaan dan tot stand?

In loopbaantrajecten begin je vaak met het zoeken naar antwoorden op de volgende vragen:
– wie ben ik
– wat kan ik
– wat wil ik
Als je een goede zelfkennis hebt, dan is het beantwoorden van deze vragen niet zo moeilijk. Maar wat als je hierin vast loopt? Dat betekent dat je een blinde vlek hebt voor bijvoorbeeld jouw kwaliteiten. Voor jou is bijvoorbeeld klaar staan voor een ander de normaalste zaak van de wereld, maar anderen bewonderen jou daarom. En daar heb je het antwoord op de vraag. Als je zelf vastloopt, vraag dan eens je omgeving om hulp! (of schakel natuurlijk een loopbaancoach in.)

Als je dan genoeg zelfvertrouwen hebt opgebouwd door je zelfinzicht te vergroten, kun je weer een stapje verder. Je weet nu welke kant je zelf graag op zou willen gaan. Het kan zijn dat je daarvoor nog iets aan zelfontwikkeling moet doen, door bijvoorbeeld een opleiding te volgen of aan je competenties te werken.

Kennen jullie ook mensen die zeggen “het kwam zomaar op mijn pad”…? Nou geloof mij… er komt alleen iets op je pad als je zelf aan het wandelen bent. Als je stil staat gebeurt er niet niks. Dus zet jezelf in beweging! Laat de wereld weten wat je wilt (zodat je hulp kunt krijgen). Ga naar beurzen, bijeenkomsten en andere gelegenheden waar mensen komen die doen wat jij graag wil doen. Kijk naar vacatures en zet jezelf op de (arbeids)markt! En ja…. daar heb je zelfdiscipline en zelfvertrouwen voor nodig! Je moet soms best een drempel over. Maar er zijn misschien wel mensen die met je mee willen naar een bijeenkomst, of die een goed woordje voor je willen doen. Maar dat doen ze niet uit zichzelf! Je moet het wel aan ze vragen!

Dus begin vandaag met je zelfsturing en zoek naar manieren waarop je jouw loopbaan een nieuwe impuls kunt geven. Zelf veranderingen teweeg brengen maakt je trots en is heel goed voor je zelfontwikkeling en zelfvertrouwen.

 

 

 

 

 

Wat heeft YouTube met je loopbaan te maken?

Afbeeldingsresultaat voor youtube wikipedia nl

YouTube is opgericht in 2005 en behoort tot de top 3 meest bezochte websites ter wereld. Per dag worden er 300.000 nieuwe filmpjes geplaatst. Pffff…. wat een kansen en mogelijkheden. Maar waar moet je beginnen?

Er zijn 3 manieren om YouTube in te zetten voor jouw loopbaan:

  1. Het leren van vaardigheden
  2. Personal branding
  3. Oriëntatie

Laten we met het eerste beginnen. YouTube is een prachtig kanaal om jezelf dingen aan te leren. Stel: jij bent altijd bouwvakker geweest, maar zou graag iets meer administratiefs willen doen. Als je dan op YouTube bijvoorbeeld zoekt naar een excel cursus vindt je korte filmpjes waarin je leert om met Excel om te gaan.
Maar het is ook handig als je bijvoorbeeld niet weet hoe je je oude gegevens op een nieuwe telefoon moet zetten, of hoe je een keuken moet installeren.

En uiteraard kun je ook specifieke loopbaangerelateerde vaardigheden via Youtube leren. Bijvoorbeeld hoe je een goed CV maakt, of een sollicitatiegesprek voert.

Personal branding

Personal branding is een verzamelnaam voor hoe jij jezelf presenteert naar de buitenwereld. Heb jij jezelf bijvoorbeeld wel eens via Google opgezocht? Wat is er over jou op internet te vinden? En is dat ook wat jij een potentiële werkgever zou willen laten zien? Reken maar dat een werkgever ook even naar je kijkt op Google. En als je dan weet dat er vluchtig naar de eerste paar resultaten gekeken wordt, dan is het fijner als daar bovenaan bijvoorbeeld LinkedIn staat in plaats van dat ene filmpje die jij ooit eens, in een dronken bui, op YouTube hebt gezet. Dat geldt overigens niet alleen voor YouTube, maar natuurlijk voor alle Social Media dingen die je hebt gepubliceerd.

Mag je dan nooit meer iets posten op social media? Natuurlijk wel. Maar je bent zelf verantwoordelijk hoe je iets post, en met wie je het deelt. Zorg dat je privacy instellingen goed staan en zorg dat als een werkgever jou opzoekt, dat er ook iets gevonden wordt dat jij graag met een potentiële werkgever zou willen delen.

Dit is wel een heel mooi voorbeeld van wat er mogelijk is. Maar er zijn ook andere voorbeelden. Mijn tip: Als je iets maakt, zorg dan ook dat het goed is, of doe het niet! Ook dat een goede videoCV maken kun je weer via filmpjes leren. Of laat je CV door een professional maken. Er zijn ook al speciale apps voor het maken van een video CV. Er zijn ook bedrijven die alleen nog maar mensen op gesprek laten komen wanneer ze iemand eerst op video een aantal vragen hebben laten beantwoorden.

Bedenk voor jezelf dat de eerste indruk bij een sollicitatie de belangrijkste is! Waar je die eerste indruk ook achterlaat.

Oriëntatie

Je kunt YouTube ook gebruiken om meer over werkgevers te weten te komen. Veel bedrijven laten tegenwoordig bedrijfsfilmpjes maken waarin ze kort een impressie geven over het bedrijf. Die vind je dan terug op de website van het bedrijf, maar vaak ook via YouTube.

Maar ook als je meer over bepaalde beroepen te weten wilt komen is YouTube een bron van informatie.

 

Gedachten kronkels

Behalve YouTube zijn er natuurlijk nog veel meer social media kanalen waar je video’s kunt bekijken en uploaden. Die passen alleen minder mooi in het loopbaan-ABC bij de Y. Maar je kunt de inhoud van dit artikel ook op Facebook, Instagram of Vimeo plakken!

De filmpjes die als voorbeeld in dit artikel zijn gebruikt zijn volkomen willekeurig en dienen alleen ter illustratie.

Waarom is loopbaan ABC (nog) niet op Youtube te vinden?
Een video filmpje maken van een gebeurtenis of voor jezelf is heel iets anders dan een professioneel filmpje over een bedrijf. Wat ik al eerder benoemde: Doe het goed of doe het niet.

Waarom is er nog onderwijs of coaching nodig nu er YouTube is?
Mensen leren op verschillende manieren. De een leert het beste via een filmpje, de ander via een boek of via uitproberen. Doe dat wat voor jou werkt!

 

 

 

Sommige mensen hebben het gewoon. Die ongrijpbare X-factor waardoor alles wat ze aanpakken lijkt te lukken. De projecten die ze starten, de promotie die ze willen, de klanten die ze proberen te krijgen en de aandacht van de organisatie waardoor ze verder komen met hun carrière. Met een lichte afgunst vraag je je wel eens af waarom jou dat allemaal niet lukt.

De X-factorIn een gelijknamig tv programma waarin gezocht werd naar een nieuwe popster die niet zozeer het beste kon zingen, maar wel de beste uitstraling had. Het bleek heel moeilijk om te bepalen wat die X-factor nu eigenlijk is. Een vakjury deed vreselijk zijn best om de juiste persoon uit de kandidaten te halen, maar in de praktijk hoor je vaak niets meer van de winnaars. Toch kan je wel een aantal factoren benoemen die te maken hebben met die mysterieuze X-factor.

Wat is jouw X-factor?

Allereerst is het belangrijk dat je optimaal gebruik maakt van je eigen talenten. In het tv programma moest je wel kunnen zingen (al is het in theorie ook mogelijk om op alleen je uitstraling successen behalen). In het bedrijfsleven kun je ook denken aan talenten als organiseren, verkopen, spreken voor publiek, creatieve ideeën hebben enz.  Als je in een omgeving bent waarin je de mogelijkheid krijgt om jouw talenten optimaal te gebruiken, zal je X-factor index met sprongen omhoog vliegen.

De mensen om je heen hebben ook invloed op die X-factor index. Als je weer teruggaat naar het tv programma, dan zijn de mensen die als eerste werden weggestemd, niet altijd de mensen met het minste talent. Je hebt dus steun nodig van de mensen uit je directe omgeving. En hoe meer mensen je steunen, hoe hoger je X-factor.

Regelmatig succes behalen is een andere factor die van belang is in dit verhaal. Als je geen successen of resultaten kunt laten zien, dan zal je X-factor snel minder worden. Het is dus ook belangrijk dat je je successen niet voor jezelf houdt, maar deze deelt en viert met je omgeving. Als je de mensen om je heen deelgenoot kan laten zijn van jouw succes, is dat positief voor de X-factor index.

Realiseer je dat de X-factor vaak een tijdelijk fenomeen is. Als er bijvoorbeeld door een re-organisatie  geen behoefte meer is aan jouw talent. Dan verdwijn je met X-factor en al achter de schermen. Hetzelfde geldt als er een andere leidinggevende komt, die andere X-factoren belangrijker vindt. Voor een succesvolle X-factor moeten alle omstandigheden op hetzelfde punt samenkomen.

Denk nu eens na over je eigen leven. Waren er momenten in je leven waarop jij even die magische X-factor bezat? Bijvoorbeeld op school, of tijdens het sporten, of in een vakantie baantje? Het kan van alles zijn. Maar meestal zijn het kleine momenten waarin je ergens succesvol in was. Wat waren de omstandigheden? Welke talenten gebruikte je? Welke mensen had je om je heen?

En……..kun je deze informatie gebruiken om nog eens te pieken op de X-factor index?

Als je kijkt waar mensen naar zoeken op het gebied van “werk” dan kom je vrij snel uit bij een werkgeversverklaring. de W van werkDeze verklaring heb je nodig als je een hypotheek wil afsluiten. De hypotheekverstrekker wil dan weten waar je werkt, sinds hoe lang je daar werkt en hoeveel je verdient. Zo kunnen zij bepalen of de verwachting er is dat je de hypotheek kan terugbetalen. Als je op zoek bent naar zo’n verklaring kun je hier terecht.

Maar wat heeft dat met loopbaan te maken?

De werkgeversverklaring krijg je alleen als je ook daadwerkelijk bij een werkgever in dienst bent. Maar wat als je nu werkloos bent? Een tijdelijk contract hebt of langdurig ziek?
Zou je dan geen hypotheek kunnen krijgen? Hieronder een overzicht:

Heb je een tijdelijk contract? 
Dan kun je in overleg met je werkgever nog steeds een werkgeversverklaring invullen. Er is een speciaal gedeelte dat de werkgever dan moet aankruisen, nl. de intentieverklaring dat je contract verlengd zal worden. Niet alle werkgevers durven dit aan, omdat zij bang zijn data de werknemer hieruit een verlenging van het contract kan afdwingen. Soms wordt er dus een verklaring bijgevoegd dat de intentieverklaring alleen gebruikt wordt voor de hypotheek en dat er juridisch geen aanspraak gedaan kan worden. (Je vraagt je af wat de waarde dan is van zo’n intentieverklaring… maar goed, de bank accepteert het.)

Ben je ZZP-er?
Dan kun je gewoon een hypotheek aanvragen. De bank kijkt dan naar je jaarcijfers over de afgelopen 3 jaar. De voorwaarde hier is dus wel dat je al 3 jaar bezig bent als zelfstandige.

Ben je uitzendkracht?
Dan kom je als “flexwerker” wellicht in aanmerking voor een Perspectief verklaring. Dat hangt wel van een aantal dingen af. Bijvoorbeeld of jouw uitzendbureau is aangemeld bij het SPV.

Heb je een bijstandsuitkering?
Helaas, er is voor jou geen mogelijkheid om een hypotheek aan te vragen.

Heb je een tijdelijke uitkering zoals WW of ziektewet?
Ook hier wordt een hypotheek aanvraag heel moeilijk. Het risico dat je de hypotheek niet kunt betalen omdat je na de uitkering in een lagere uitkering terecht komt vinden de banken te groot.

Heb je een permanente uitkering?
Dan is het vaak wel mogelijk om een hypotheek aan te vragen.
(bron)

Je kunt gedurende je loopbaan met verschillende situaties te maken krijgen. De situatie waarin je zit heeft dus gevolgen voor als je een huis wilt kopen. Het is niet altijd mogelijk om je loopbaan zo aan te passen dat dit past bij je wensen voor een huis, maar het kan maar even op een rijtje staan….

 

Als je op zoek bent naar een andere baan, krijg je te maken met vacatures. Een vacature ontstaat wanneer een bedrijf behoefte heeft aan een medewerker die bepaalde taken en verantwoordelijkheden op zich kan nemen. Deze behoefte wordt vertaald in een functie-profiel. Hierin staat, naast een opsomming van taken en verantwoordelijkheden, ook vermeld welke kwaliteiten en competenties er van jou worden verwacht.In het functieprofiel wordt de ideale kandidaat voor een bedrijf beschreven. Maar er zijn maar weinig mensen die helemaal 100% op een vacature passen. Net zoals er maar weinig vacatures zijn die 100% op jou passen.

 

Je streeft dus naar een zo goed mogelijke match.

En dat begint natuurlijk bij jezelf. Als je gaat starten met het zoeken naar een vacature, begin dan met het opstellen van een lijst met wensen waaraan jouw ideale vacature aan zou moeten voldoen. Denk daarbij aan het aantal uren wat je zou willen werken, de afstand etc.
En als die lijst klaar is, zet er dan bij in hoeverre jij jouw wensen zou kunnen aanpassen. Bijvoorbeeld: 40 uur werken is ideaal, maar minder dan 36 is een no-go. Of de maximale afstand is 50 km, maar als ik er binnen 3 kwartier kan zijn, mag het ook iets verder zijn.

Lees tussen de regels

Als je een vacature doorleest is het ook een kunst om tussen de regels door te lezen. Is er veel aandacht is gegeven aan de beschrijving van een “jong en dynamisch bedrijf” dan is de kans groter dat ze op zoek zijn naar iemand die ook jong is. Staat er iets als: kennis van een bepaald systeem is een pré, dan betekent het dat je best kunt reageren als je die kennis niet hebt. Soms zijn er dingen niet in één keer duidelijk. Een goede tip is dan om contact op te nemen en daarover een gerichte vraag te stellen. Je toont daarmee oprechte interesse en je naam is al een keer bij de werkgever langs geweest.

Focus op compenseren.

Daarna ga je kijken naar de wensenlijst van de werkgever. Grote kans dat je daar ook niet 100% op matcht. In plaats dat je die vacature dan meteen weg klikt, kun je ook bij jezelf nagaan of je iets hebt waarmee je het gevraagde kunt compenseren. Het voorbeeld hierboven van het “jonge en dynamische bedrijf”. Als je zelf iets ouder bent, kun je in je motivatiebrief hierop inspelen door te zeggen dat je wel jong van geest bent, maar de nodige kennis, ervaring en senioriteit mee kunt brengen om het bedrijf naar een volgende fase te brengen.

Heb jij belangstelling voor een “vacature-analyse” lijst? Binnenkort kun je als je inlogt bij dit soort handige checklisten. Voor nu is het alleen mogelijk door een verzoek te sturen via de contact pagina.

UWV

Het UWV is een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) en voert in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de werknemersverzekeringen uit, zoals WW, WIA, Wajong, WAO, WAZ en Ziektewet. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat als je een uitkering krijgt, het UWV jouw “werkgever” wordt. Zij betalen jou je uitkering uit. En aan hen moet jij vervolgens verantwoording afleggen. Dit houdt in dat je je ziek meldt bij het UWV, dat je je vakantie aanvraagt bij het UWV en dat je kunt laten zien wat je doet om zelf aan werk te komen. Je kunt daarvoor een online omgeving gebruiken nl. “mijn UWV”  de U van UWV

UWV en werkgevers

Ook werkgevers moeten verantwoording aan het UWV afleggen. Zij mogen jou bijvoorbeeld bij een re-organisatie niet zomaar ontslaan. Daar moeten ze eerst een ontslagvergunning voor aanvragen bij het UWV en het UWV bekijkt grondig of er wel genoeg redenen zijn om jou te ontslaan. Als jij het niet eens bent met jouw ontslag, kan je dat bij het UWV aangeven. Als het bedrijf geen ontslagvergunning krijgt betekent dat overigens niet dat je toch niet zonder werk kan komen te zitten. In overleg of via de rechter is het alsnog mogelijk om je te ontslaan. Achter de schermen blijven werkgevers vaak verantwoordelijk voor jouw uitkering. Maar dat wordt allemaal achter de schermen geregeld door het UWV.

De mogelijkheden

Een hoofdtaak van het UWV is om jou vanuit je uitkering weer zo snel mogelijk aan het werk te helpen. In het verleden moest je daarvoor naar het arbeidsbureau, maar sinds 1 januari 2009 is het UWV gefuseerd met het CWI (centrum voor werk en inkomen) en heb je dus nog maar met 1 instantie te maken in plaats van meerdere. Het CWI zorgt voor een werkcoach, re-integratiebegeleider of arbeidsdeskundige. Dat is jouw contactpersoon tijdens je werkloosheids- of ziekte periode. Deze beoordeelt bijvoorbeeld of je zelf genoeg doet om aan ander werk te komen.

Er zijn binnen de UWV een heleboel regelingen en procedures beschikbaar waar je, in overleg met de coach, gebruik van kunt maken. Allemaal met het doel jou weer aan passend werk te helpen. Er zijn bijvoorbeeld mogelijkheden om opleidingen te doen, “stage” te lopen bij een bedrijf met behoud van uitkering of een eigen bedrijf te starten. Op werk.nl vind je een heleboel informatie en vacatures. Zelf vind ik bijvoorbeeld de beroepenvinder van het UWV een heel mooi instrument.

Het UWV heeft in de wandelgangen best een negatief imago. Ja, het klopt dat het een log orgaan is, met veel regeltjes en veel eilandjes waarbij ze niet altijd van elkaar op de hoogte zijn wat er waar gebeurd. Maar eigenlijk is het geweldig dat er zoiets bestaat in Nederland. Geloof me… anders zou het nog veel ingewikkelder worden. En er zijn een hoop dingen wel goed geregeld.
Kijk bijvoorbeeld naar een bijstandsuitkering. Daarin kom je terecht als het na de duur van je uitkering niet lukt om aan het werk te zijn. Dit is geregeld via de gemeente en iedere gemeente heeft weer eigen procedures en regels.

 

Talenten: Een woord dat veel gebruikt wordt in loopbaanbegeleiding. Maar ook een woord dat weer meerdere betekenissen heeft. Het is dus van belang dat je in gesprekken over talenten het over dezelfde betekenis hebt.

Wat is de definitie van Talenten?

Dat is maar aan wie je het vraagt. Als je het hebt over een talent in een TV programma bedoel je iets anders dan als je het hebt over het inzetten van je talent in je werk. Dit zijn een aantal gangbare definities:

  • “Talent is het hebben van een unieke gave, een natuurlijke aanleg.” (Van Dale)
  • “Elk herhalend patroon van gedachten gevoelens of gedrag dat op een productieve manier
    kan worden ingezet.” (Marcus Buckingham)
  • “Talent wordt zichtbaar in elke activiteit die moeiteloos gaat en die je voldoening geeft. Als
    je doet waar je goed in bent, dan vliegt de tijd en laad je je batterijen op.” (Luk Dewulf)
  • “Een talent was in de oudheid de aanduiding van een grote geldswaarde die door de toenmalige Grieken en Joden werd gebruikt.” (wikipedia)

Is een talent hetzelfde als een kwaliteit?

Deze twee liggen inderdaad wel heel erg dicht bij elkaar en worden vaak door elkaar gebruikt. Dat is ook helemaal niet erg. Maar als je gaat zoeken naar je eigen kwaliteiten of talenten kom je nog wel eens op hele verschillende lijstjes uit. Vaardigheden en competenties zijn wel heel andere dingen. Maar juist dan kom je juist wel eens op dezelfde lijstjes uit.

Waarom is het belangrijk om je talenten te kennen?

Op de eerste plaats natuurlijk voor jezelf. Als je niet goed weet waar je talenten liggen, is het moeilijker om je loopbaan op koers te houden. Talenten moeten ruimte en aandacht krijgen om te kunnen ontwikkelen. Dat kost altijd meer energie en als je je energie stopt in het ontwikkelen van dingen waar geen talent ligt, dan kunnen je echte talenten on-ontdekt blijven. En als je teveel overvraagd wordt in dingen die energie kosten, liggen spanningsklachten of burn-out klachten op de loer.

Als je in je loopbaan een andere richting op wil, is het ook belangrijk om je talenten kunnen omschrijven. Maar dat is ook heel moeilijk. Vaak kom je niet verder dan “ik wil ander werk”. Anderen kunnen jou niet verder helpen als je zelf niet kunt omschrijven waar dan jouw toegevoegde waarde ligt. Als je dat goed kunt vertellen is de kans dat je daadwerkelijk een volgende stap maakt veel groter.

Wat is talentontwikkeling?

wat is een talentZoals gezegd moet je een talent aandacht en ruimte geven om te ontwikkelen. Dat is in personeelsmanagement al heel lang bekend. Daarom zijn er heel veel talentenprogramma’s bij bedrijven. Maar dit principe geldt ook voor jou! Als je een talent voor piano spelen hebt, maar geen piano… dan is de kans niet groot dat je een tweede mozart wordt. En talent is er natuurlijk ook in allerlei gradaties. Je kunt best een talent hebben voor piano, maar niet iedereen kan concert pianist worden. En misschien heb je die ambitie (of drijfveer) ook helemaal niet. Maar als je het wel leuk vindt om piano te spelen, is het geen verkeerd idee om een piano aan te schaffen of lessen te nemen.

Hoe vind ik mijn talenten?

Ja dat is natuurlijk de kern. En helaas niet zo makkelijk. Vaak zijn je talenten juist dingen die voor jou heel vanzelfsprekend zijn. En voor je carrière zijn dat meestal hele andere dingen dan piano spelen. Het zijn in ieder geval dingen waar je goed in bent, dingen die als vanzelf gaan en waar je plezier aan beleeft. Datgene waar mensen jou om raad om vragen of datgene waar jij anderen vaak in adviseert.

Je kunt er op het internet een heleboel testen voor vinden. Maar het belangrijkste is dat je er “woorden” aan kunt geven om het te beschrijven. Zelf vind ik daarvoor de definities van Luk DeWulf heel prettig om mee te werken.

Over solliciteren is zoveel te vertellen dat ik overweeg om hier maar een eigen ABC voor te maken. Maar dat is voor een volgend project. Voorlopig dus alleen algemene informatie.

Solliciteren is een heel proces.

  1. Het begint bij een behoefte bij een werkgever. Er is werk dat door iemand gedaan moet worden.
  2. De werkzaamheden die de werkgever gedaan wil hebben, legt hij vast in een functie profiel. Hierin wordt ook vastgelegd wat de taken, verantwoordelijkheden en de vereisten zijn.
  3. Dan moet de juiste persoon gezocht worden. Je zou dit ook “werving en selectie” kunnen noemen.
  4. Dat gebeurt in eerste instantie vaak in de directe omgeving van de werkgever (zoeken naar geschikte personen binnen het netwerk). Daarna worden er oproepen gedaan via social media, advertenties gezet in de krant, of vacature plaatsing bij vacature sites.
  5. Op dat moment stapt “de juiste persoon” in het proces. En daarbij nog een heleboel andere juiste personen.
  6. Alle reacties op de vacature moeten worden gelezen, beoordeeld en beantwoord. (In de tijd dat er weinig banen zijn en veel werkzoekenden kan dat in de honderden reacties oplopen)
  7. Op basis van CV en motivatiebrief worden er een aantal juiste personen uitgenodigd voor een gesprek. Tegenwoordig zijn er overigens ook bedrijven die de mogelijke juiste personen een filmpje laten maken, een game laten spelen of een test laten doen.
  8. Het sollicitatie gesprek heeft als doel uit de kleine groep kandidaten de juiste juiste persoon te kiezen.
  9. Na de gesprekken wordt er geëvalueerd en wordt er iemand uitgekozen, of er wordt nog een 2e ronde gesprekken gedaan.
  10. Dan zijn er nog de arbeidsvoorwaarden. De juiste persoon moet ook akkoord gaan met het salaris etc.
  11. En dan kan er een contract worden getekend en kan de juiste persoon het werk gaan doen waar de behoefte voor was.

Maar….. Dan gaat pas blijken of de juiste persoon ook daadwerkelijk juist is!

Iedereen kan tegenwoordig via internet een goed CV maken of een goede brief schrijven. Uit onderzoek is gebleken dat tijdens een sollicitatiegesprek de Ja-Nee beslissing al in de eerste minuten wordt genomen (de zogenaamde “klik” is daarbij heel belangrijk).
Welke antwoorden jij geeft op de vragen tijdens het gesprek bevestigen of ontkrachten alleen die beslissing. En dan heb ik het nog niet eens over alle momenten eerder in het proces die ervoor kunnen zorgen dat een niet juist persoon uiteindelijk de baan krijgt.

Solliciteren kun je leren

Ja echt! Solliciteren is niet iets wat je dagelijks doet. De sollicitatiewereld verandert ook heel snel. Er zijn allerlei nieuwe technische ontwikkelingen, maar ook de arbeidsmarkt veranderd continu. En zoals hierboven wordt beschreven heb je niet alle omstandigheden in de hand. Iedereen kent wel de verhalen van de mensen die 80 brieven hebben geschreven en nooit op sollicitatiegesprek worden uitgenodigd. Misschien moet je je in zo’n situatie afvragen of je de brieven wel op de goede manier schrijft en of je geen andere, meer effectieve methodes in moet gaan zetten.

 

 

RSS vacatures

  • Er is een fout opgetreden, wat waarschijnlijk betekent dat de feed uit de lucht is. Probeer later opnieuw.